Národní poklad / National Treasure

 

Lukáš Houdek a kolektiv ( Juanita Kansil, Johanna Nejedlová, Jitka, Julie Lerari, Yasin Keymanesh, Asif Iqbal, Tran Hong Van, Marie R., Tran Thu Tra, Tigran Hovakymian, Zuzana Schreiberová, Denisa Urbánská, Sherrihan Radi a další)

intervence, Národní galerie v Praze - Veletržní palác 18/5/2017

 

V době rostoucího nacionalismu a nedůvěry vůči lidem, kteří se byť jen svým vzhledem vymykají obecným představám o příkladném příslušníku českého národa, se Lukáš Houdek a kolektiv jeho přátel budou v rámci intervence ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze nepřímo ptát na několik otázek. Kdo má právo se za Čecha nebo Češku považovat?  Splnili by umělci, které nyní považujeme za součást národního bohatství, kritéria pro členství ve skupině Čechů? Je jejich tvorba výsledkem výhradně českých vlivů? A jak může takový národní poklad vypadat?   (z webových stránek Národni galerie v Praze) 

 

 

 

 

 

 

 

ČeskéGalerie.cz (Národní poklad jsou lidé všech ras a náboženství, 19/5/2017):

U příležitosti Mezinárodního dne muzeí a galerií 18. května 2017 uspořádal Lukáš Houdek a jeho přátelé happening Národní poklad ve Veletržním paláci. Lidé různých barev pleti, Asiaté, Arabové či černoši, dívky v hidžábech i židovském šátku. Neobvyklý tým kustodů v bílých košilích, kravatách s trikolorou a nezbytnou visačkou Národní galerie tu vítal návštěvníky a hovořil s nimi o vystavených dílech. 
 

“Rozhodli jsme se udělat intervenci v Národní galerii, kde si člověk kustodů normálně moc nevšimne. V části společnosti probublává nacionalismus, a proto invetervenujeme právě do jedné z nejdůležitějších institucí státu. Akce se účastní Češi, nebo lidé, kteří aspirují na to být Čechy a žijí zde delší dobu. Jejich vzhled je ale vyčleňuje, a proto si jich lidé víc všímají,” vysvětluje záměr Lukáš Houdek. 
 

Veletržní palác schraňuje poklady od velikánů českého umění. Často jsou to přitom lidé, kteří v Česku dlouhou dobu nežili a stali se emigranty. “Je otázka, jak jejich světově známá tvorba je inspirovaná pouze českým prostředím a nakolik se na ní podílely zahraniční vlivy,” uvažuje Lukáš Houdek.